Egern ejby skole

Lektier

Principperne for lektier skal skabe en fælles retning og forståelse for hvad lektier er, hvorfor de gives, og i hvilket omfang lektier har betydning for barnets udbytte af undervisningen.
Målsætningen med lektier skal være at understøtte læring, og styrke elevernes arbejdsglæde og engagement, samt lyst og motivation til skolearbejdet.

Faglige lektier kan inddeles i 5 former:

1. Træningslektier (f.eks. læsetræning, gangetabeller, grammatik, stavning…)
  2. Forberedelseslektier (f.eks. læs en tekst, find viden om et emne, søg informationer…)
  3. Udbygningslektier (f.eks. færdiggørelse af stil, fremstil en præsentation…)
  4. Færdiggørelseslektier (færdiggørelse af lektier, som ikke er gjort færdigt.)
  5. Integrerede lektier (fagrapporter, projektarbejde, større opgaver i forbindelse med skoleforløb)

Lektiers værdi?
Lektier kan have en positiv effekt på læring, hvis de er en del af en god og meningsfuld undervisning.
Lektier kan styrke såvel faglige, sociale eller metodemæssige kompetencer.

Elevrådet siger:
Gode lektier ligger i naturlig forlængelse af den daglige undervisning. Det opleves positivt, når eleverne inddrages ift. tilrettelæggelse af lektier, så eleverne er med til at disponere over tiden til opgaverne i samarbejde med lærerne.
Gode lektier er praktiske, undersøgende og eksperimenterende, og kan præsenteres i klassen på mange forskellige måder.
Lektierne skal følge op i form af evaluerende aktiviteter, som giver konstruktiv feedback med henblik på elevens progression.
Færdiggørelseslektier kan være gode, hvis de er differentierede, så eleven oplever både mestring og udfordring alt efter niveau.