Egern ejby skole

Understøttende undervisning

Understøttende undervisning skal bidrage til at gøre skoledagen varieret, for at fremme elevernes læring, trivsel og dannelse. Understøttende undervisning skal skabe sammenhæng med den faglige undervisning og/eller bidrage til at understøtte fællesskabet i og på tværs af klasser og årgange. Den understøttende undervisning bidrager til, at eleverne får mulighed for at lære på forskellige måder, med fokus på fordybelse, samskabelse, innovation og kreativitet.

Ejby skole bruger i videst mulig omfang råderummet til at konvertere understøttende undervisning til to-voksentimer og derved forkorte skoledagen. Undervisning med to voksne giver mulighed for ekstra hjælp i klasserne, differentierende holddeling og co-teaching mellem professionelle.

Skolen tilstræber, at den understøttende undervisning indeholder:

• Klassens tid hvor elever og primærlærere har tid til relationsarbejde, trivsel og demokrati, som understøtter klassens fællesskab.
  • Fællesskabende aktiviteter der har fokus på at bringe eleverne tættere sammen og skabe sammenhold på tværs af årgange og aldersgrupper.
  • Løbende elevsamtaler om den enkeltes faglige og alsidige udvikling med feedback og evaluering.
  • Tværfaglige og tematiske emner, hvor eleverne får tid til fordybelse og udforskende arbejde.
  • Praktiske og anvendelsesorienterede undervisningsformer, der fremmer innovation, iværksætteri og kreativitet.
  • Morgensang, kor og andre praktisk musiske aktiviteter.
  • Faglige løft hvor der undervises ud fra den enkeltes behov.
  • Motion, leg og bevægelsesaktiviteter.
  • Forløb der medvirker til at gøre de ældste elever mere uddannelsesparate f.eks. ved samarbejde med UUV, ungdomsuddannelser og lokale virksomheder.