Egern ejby skole

Skole/hjem-samarbejde

Samarbejdet mellem skole og forældre sker under principperne for skole-hjemsamarbejdet, som er vedtaget i skolebestyrelsen.

På Ejby Skole afholdes der to årlige skole/hjem kontakter med mulighed for at tale om den enkelte elev.

Første samtale afholdes i efteråret - hvor elevplanene udarbejdes umiddelbart op til samtalen. Primærlærerne organiserer og deltager i samtalerne. I 0 - 3 klasse deltager klassens pædagog i samtalerne. Der afsættes ca. 20 minutter i gennemsnit pr. elev.

Meddelelsesbogen i dansk/matematik laves umiddelbart op til årets første forældresamtale og vil være skolen og hjemmets fælles grundlag for samtalens indhold.
Meddelelsesbogen skal fungere som det pædagogiske redskab, der i dialogen med forældrene sammenholder faglige, personlige og sociale mål.
Meddelelsesbogen ligger elektronisk på Min Uddannelse minimum fem dage inden skole/hjem- samtalen for alle årgange.

Anden samtale ligger i foråret og arrangeres som en cafe. Primærlærere, pædagoger og årgangens faglærere deltager i samtalerne. (teamet/ledelsen vurderer behovet for deltagelse) Cafeen organiseres over ca. 3 timer i et samme rum, hvor alle lærere placeres og hvor forældrene i et givent tidsinterval, har mulighed for at komme til at tale med alle lærere efter tur.

Forud for samtalen sender lærerteamet indbydelse til hjemmet med:

• tilmelding i det ønskede tidsrum for samtalerne
  • information om de lærere, der deltager

Yderligere samtaler afholdes efter skønnet behov. Eleven deltager i samtalerne, sammen med forældrene medmindre andet er aftalt.

Eleven deltager i samtalerne, sammen med forældrene medmindre andet er aftalt.
For 9. årgang gælder det, at 2. samtale afholdes som et fælles infomøde på årgangen efter offentliggørelsen af prøverne.

Forældremøder

Der afholdes som udgangspunkt et forældremøde i løbet af året. Ved ny lærerbesætning afholdes mødet inden udgangen af september måned. Derudover kan der indkaldes til forældremøder efter behov.

Inden forældremøderne på skolen drøfter primærlærerne og kontaktforældrene indhold og dagsorden. Forældremøderne skal også indeholde ”elevens stemme”, som planlægges med eleverne.

Forældremøder skal fremme dialogen mellem skole og hjem.
Der opfordres endvidere til fælles trivselsaktiviteter mellem forældre og elever.
Ud over forældremøder holdes hjemmene orienteret via Aula og Min uddannelse.
Forældrene inddrages i samarbejdet, når der opstår behov for en særlig indsats over for et barn.
Det kan ske gennem udvidede skole-hjem-samarbejdsmøder, samarbejdsmøder med PPR, netværksmøder med sagsbehandler, telefonsamtaler eller gennem kommunikation på Aula - afhængig af problemets omfang.

Kontakt mellem skole og hjem
Den primære kontakt mellem skole og hjem foregår på Aula. Man kan også rette henvendelse telefonisk til skolen, hvorefter læreren retter henvendelse til hjemmet.
Primærlærerne er kontaktpersoner i forhold til skolehjemsamarbejdet og i forhold til arbejdet med trivsel i klassen.
Skolen forventer, at alle henvendelser vedrørende klassen rettes direkte til den involverede lærer.
Hvis forældre oplever en grund til kritik over samarbejdet, kan ledelsen inddrages.
Skolen forventer, at lærerne er bekendt med kritikken, og at der har været en dialog mellem hjemmet og teamet forinden.